به گزارش خبرنگار سینماپرس، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی که به تازگی حسین پارسایی را به سمت مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه منصوب کرده است درباره دلایل دعوت از مدیران تئاتری برای فعالیت در عرصه سینما در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها گفت: آنچه مسلم است سینما نیاز به مدیران فرهنگی با قدرت اجرایی بالا دارد و باید افرادی در راس امور قرار گیرند که علاوه بر داشتن قدرت اجرایی با جریان های فرهنگی کشور نیز آشنا باشند و طبیعتا مدیران خوش کی از رسانه هاسابقه در عرصه تئاتر از این شناخت بی بهره نیستند و من به شخصه به مرزبندی بین دو مقوله تئاتر و سینما قائل نیستم و معتقدم که مدیران امتحان پس داده و کار آزموده در عرصه تئاتر می توانند مدیران کارآمد در حوزه سینما نیز باشند.
این اظهارات در حالی بیان می شود که فارغ از شخصیت متعهد و عملکرد رضایتبخش حسین پارسایی در عرصه تئاتر، شایسته سالاری که همواره از جمله شعارهای انتخاباتی متولیات دولت تدبیر و امید بوده است، بر مبنای بکارگیری تخصص افراد در حوزه فعالیتشان محقق می گردد؛ به این مفهوم که مدیران هر یک از حوزه های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی، کتاب، مطبوعات و... می بایست علاوه بر تعهد به اهداف کلان و آرمانهای انقلاب اسلامی و دستگاه متبوعه خود، در زمینه فعالیت خود هم، تخصص و آشنایی کافی با ویژگی ها، ساختارها، مخاطبان درون و برون سازمانی و ...را نیز داشته باشند تا در طول مدیریت خود بتوانند از عهده مأموریت های محوله بخوبی و دقیق برآمده و همچون یک کارشناس پاسخگوی مطالبات و انتظارات مخاطبان خود باشند.
البته با توجه نوع مدیریت ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور که همواره با کلی گویی ها و امید بخشی های مرسوم در لحن و کلام مسئولان دولت اعتدال، در مدت ۲۷ ماه گذشته تصور این را داشته است که وضع سینما بهبود یافته و بر خلاف نظر بسیاری از فعالان و اهالی سینما، افق روشنی را طی می کند، این دیدگاه چندان تعجب آور نیست؛ چرا که مروری بر سوابق وی از رایزنی فرهنگی در فرانسه تا معاونت اجتماعی فرهنگی وزارت کشور و مدیریت موسسه اکو نشان دهنده این است که تخصص محوری و فعالیت در یک حوزه مشخص و خاص همچون سینما خیلی دغدغه ایشان نبوده و به تبع همین، مدیران پایین دستی وی نیز با همین نگاه منصوب می شوند؛ حال اینکه تجربه دو دوره مدیریت مرحوم سیف الله داد و جواد شمقدری به عنوان تنها معاونین امور سینمایی وزارت ارشاد که از میان سینماگران برگزیده شدند، به گواه سینماگران ثابت کرد که در هیچ کدام از دوره های مدیریتی غیر از این دو و فارغ از تحلیل عملکرد آنان، گام مهم و اساسی در عرصه سینما برداشته نشد که بتواند رضایت فعالان حوزه سینمای کشور را فراهم سازد.
حال اینکه رئیس سازمان سینمایی با چه استدلالی همچنان بر این رویه نه چندان مورد قبول خود تأکید داشته و اساساً با این اظهارات قصد دارد نگاه بسته و بی اعتمادی خود به بسیاری از سینماگران متعهد و متخصص سینما که این روزها خارج از دایره مشاوران وی قرار دارند را توجیه نماید، پرسشی است که ای کاش در گفتگوهای دیگر خود به این ابهامات پاسخ صریح تری ارائه دهد.
مصداق ادعای این تحلیل مبنی بر عدم توجه این مدیر سینمایی کشور به تخصص محوری همین بس که معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با سابقه مدیریت روابط عمومی، مدیر عامل بنیاد فارابی بدون سابقه سینمایی، مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری با سابقه ریاست دانشگاه آزاد و .... و مدیر کل امور بین الملل سازمان تحت نظارت حجت الله ایوبی با سبقه فعالیت در عرصه موسیقی با وی همکاری دارند!؟
نظرات